لوله زهکش


لوله زهکش

لوله زهکش نوعی است که برای جمع آوری و انتقال آب استفاده می شود. معمولاً از بتن، پلاستیک یا فلز ساخته می شود. متداول ترین نوع لوله زهکش لوله موجدار است که از پلاستیک یا فلز ساخته شده و دارای یک سری برجستگی و دره است که آب از آن عبور می کند.

لوله زهکش پی وی سی

لوله زهکش پی وی سی نوعی لوله پلاستیکی است که معمولا برای خطوط تخلیه در منازل و مشاغل استفاده می شود. لوله زهکش پی وی سی بادوام و آسان برای نصب است، و آن را به گزینه ای محبوب برای پروژه هایی مانند تعویض خطوط تخلیه قدیمی یا نصب خطوط جدید تبدیل می کند. لوله زهکش پی وی سی در اندازه های مختلفی تولید می شود، بنابراین حتما اندازه مناسب را برای پروژه خود انتخاب کنید.

لوله زهکش پی وی سی مخفف کلرید پلاستیکی نشده است که یک ماده قوی و بادوام است که برای سیستم های زهکشی عالی است. لوله زهکش پی وی سی در طیف وسیعی از اندازه ها و طول ها متناسب با نیاز شما در دسترس هستند و به لطف اتصالات فشاری آنها به راحتی نصب می شوند.

لوله زهکش پی وی سی در برابر خوردگی نیز مقاوم هستند و زنگ‌ زدگی یا پوسیدگی ندارند و به همین دلیل برای زهکشی طولانی ‌مدت گزینه ‌ای عالی هستند.

که معمولا برای لوله زهکش پی وی سی استفاده می شود. قوی و بادوام است و می‌توان از آن برای کاربردهای زیرزمینی استفاده کرد لوله زهکش پی وی سی به راحتی نصب می شود و نسبت به سایر انواع پی وی سی احتمال نشتی کمتری دارد.

خاک رس

رایج ترین نوع خاک در جهان است و از ذرات ریز سنگ و مواد معدنی تشکیل شده است. همچنین بسیار جاذب است که آن را برای زهکشی ایده آل می کند. لوله های سفالی در اندازه های مختلف موجود هستند و می توان آنها را با کوپلینگ به یکدیگر متصل کرد.

لوله های سفالی نیز بسیار بادوام هستند و می توانند سال ها دوام بیاورند. با این حال، آنها مستعد نفوذ ریشه هستند و اگر ریشه های درخت در آنها رشد کند، ممکن است نیاز به جایگزینی داشته باشند.

لوله تخلیه سوراخ شده

این رایج ترین نوع لوله ای است که در زیر راهروها استفاده می شود. سوراخ‌ کوچکی در طول خود دارد که به آب اجازه می‌دهد از مسیر عبور کند و از مسیر خارج شود. لوله معمولاً از پلاستیک یا بتن ساخته می شود و در اندازه های مختلف موجود است.

این رایج ترین نوع لوله ای است که در زیر راهروها استفاده می شود. این از زهکش ساخته شده است و دارای یک فضای داخلی صاف با نمای خارجی راه راه است. موج‌ها به لوله استحکام و سفتی می‌دهند. این نوع لوله در قطرهای مختلف از چهار اینچ تا شصت اینچ موجود است.

لوله زهکش ، بادوام، انعطاف پذیر و سبک وزن است. نصب آن آسان است و در برابر خوردگی، سایش و حملات شیمیایی مقاوم است.

این نوع لوله زهکش بسیار متداول است و در زیر گذرگاه ها، پارکینگ ها و پیاده روها استفاده می شود. در مصارف کشاورزی نیز کاربرد دارد. دیوار صاف دارای سطح بسیار نرمی است که به آب اجازه می دهد به راحتی از آن عبور کند. این نوع لوله در قطر و طول های مختلف موجود است.

نحوه اجرای لوله زهکش زیر راهرو

برای گذاشتن لوله زهکش باید یک ترانشه با عمق حداقل 18 اینچ حفر کنید. عرض ترانشه باید حدود دو برابر قطر لوله باشد. به عنوان مثال، اگر از یک لوله زهکش ده اینچی استفاده می کنید، پس ترانشه شما باید حدود بیست اینچ عرض داشته باشد

لوله زهکش را در ترانشه قرار دهید و از تراز بودن آن مطمئن شوید. هنگامی که لوله در جای خود قرار گرفت، باید ترانشه را پر کنید.

هنگام پر کردن ترانشه، حتما خاک را متراکم کنید. این به جلوگیری از جابجایی لوله در طول زمان کمک می کند. پس از پر شدن سنگر، ​​می توانید آن را با بذر بپوشانید.

اگر در ثابت نگه داشتن لوله زهکش مشکل دارید، می توانید از کیسه های شن یا سنگ برای نگه داشتن آن استفاده کنید. فقط قبل از شروع پر کردن ترانشه مطمئن شوید که لوله تراز باشد. اگر از لوله سوراخ دار استفاده می کنید، حتما سوراخ ها را با خاک بپوشانید تا در معرض دید قرار نگیرند.

همچنین ایده خوبی است که یک لایه مالچ روی لوله قرار دهید. این به مرطوب نگه داشتن خاک و همچنین جلوگیری از فرسایش کمک می کند.

در زمین های کشاورزی به منظور حذف آب اضافی حاصل از آبیاری یا بارندگی

در نتیجه استفاده از سیستم زهکشی زیرزمینی، تعادل خوبی بین آب و اکسیژن خاک ایجاد می شود. این امر باعث بهبود رشد گیاه و در نتیجه افزایش تولید محصول می شود. در اراضی پس از شستشو باید آب حاوی مواد مضر برای خاک و گیاه حذف شود که با لوله های زهکشی مشبک انجام می شود.

اطراف ساختمان ها، پل ها، جاده ها

آب زیاد در مدت زمان کوتاه می تواند وضعیت بسیار خطرناکی را در اطراف ساختمان یا پل ایجاد کند. در جاده ها مهم ترین عامل تخریب سطح جاده وجود آب اضافی ناشی از بارندگی یا آب های زیرسطحی است که عمدتاً باعث یخ زدگی در زمستان می شود. سطح جاده این یخ زدگی جدای از ایجاد تصادفات مختلف، عامل مهمی در تخریب سطح جاده است.

زمین های ورزشی یا تفریحی

در چنین زمین هایی لوله زهکشی بهترین روش برای حذف سریع آب باران یا آب آبیاری است. در نهایت با زهکشی سریع از آسیب به این زمین ها جلوگیری شده و امکان استفاده بیشتر و بهتر از آنها وجود دارد.

استفاده از لوله های زهکشی در صنایع مختلف

لوله زهکشی یک وسیله زهکشی کاربردی برای تخلیه آب اضافی در گلخانه ها، زمین های ورزشی، زمین های کشاورزی، سازه ها (زیر یا مجاور فونداسیون) و هر مکان دیگری است که در اثر بارندگی یا بالا آمدن آب های زیرزمینی آسیب می بیند. با ایجاد این نوع لوله ها ممکن است آب اضافی از خاک تخلیه شود و آسیب ثانویه ناشی از خیسی مداوم به زمین کاهش یابد. در واقع از زهکش ها برای جمع آوری آب اضافی از بارندگی، آب های سطحی و زیرزمینی که باعث آسیب به گیاهان می شود استفاده می شود.

۰ ۰

دستگاه تصفیه آب صنعتی ناب زیست

دستگاه تصفیه آب صنعتی
دستگاه تصفیه آب صنعتی

در فرآیند دستگاه تصفیه آب صنعتی و روش طراحی پکیج اسمز معکوس به دلیل استفاده از غشای اسمزی و تفاوت در شار غلظت نمک های محلول در آب، جامد و مواد محلول در آب از غلظت بالاتر به سمت غلظت کمتر جریان دارد. بدیهی است با توجه به مشخصات و آزمایش آب ورودی و ظرفیت های مورد نظر، پارامترهایی مانند فشار ورودی، فشار اسمزی و راندمان تولید و پساب با توجه به نرم افزار مربوطه اندازه گیری و ضوابط لازم صورت گیرد. اعتماد، کلیه فرآیند طراحی را بررسی و کنترل کنید.

ظرفیت سیستم های تصفیه آب صنعتی ساخت شرکت ناب زیست مجری و تولید کننده دستگاه تصفیه آب صنعتی - آب شیرین کن در کیفیت های نیمه صنعتی با ظرفیت 400 GPD و در الگوهای صنعتی از 5 متر مکعب در روز تا 5000 متر مکعب می توان شبانه روز طراحی و ساخت.

اهمیت دستگاه تصفیه آب صنعتی

آب شیرین کن نیمه صنعتی در صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است، این آب باید قبل از استفاده بررسی شود تا از مناسب بودن یا نبودن کیفیت و خواص آن برای صنعت اطمینان حاصل شود. حداقل باید اطمینان حاصل شود که آسیبی به تجهیزات وارد نمی کند.

علاوه بر این امروزه تصفیه و استفاده مجدد آب در صنایعی مانند فولاد و صنایع غذایی امری رایج و متداول است که منجر به کاهش مصرف آب و کاهش آلودگی و کاهش هزینه ها می شود. بنابراین آب مصرفی در صنعت یکی از مهمترین مصارف آب در دنیا محسوب می شود و باید به تصفیه آن توجه کرد تا چرخه صنعت بهتر کار کند.

مزایای استفاده از تکنولوژی RO، دستگاه تصفیه آب صنعتی

روش اسمز معکوس (دستگاه تصفیه آب صنعتی ) نسبت به سایر روش ها از نظر پکیج اسمز معکوس مقرون به صرفه تر است.

آب شیرین کن نیمه صنعتی مصرف انرژی کمتری نسبت به روش های تقطیر دارد

باکتری ها، ویروس ها و مواد تب زا از غشاهای دستگاه تصفیه آب صنعتی عبور نمی کنند.

امکان ارجاع آب غلیظ بدست آمده به محیط زیست و استفاده مجدد از آب در دستگاهی با استانداردهای جهانی دلیل اطلاع از قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی ناب زیست می باشد. در ابتدا باید اندازه آب خروجی مشخص شود.

به عنوان مثال: اگر می خواهید ارزش تمام شده یک پکیج اسمز معکوس را بدانید، ابتدا باید میزان مصرف یا نیاز روزانه خود به آب تصفیه شده را بدانید. بعد باید تعیین کنید که آب فعلی آب شهری است یا آب چاه؟ و در نهایت چه موادی را می خواهید از آب پاک کنید؟

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در کشاورزی و گلخانه

یکی از کاربردی ترین کاربردهای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس در صنعت کشاورزی می باشد. با توجه به شور شدن آب در اکثر نقاط کشور و افزایش رسانایی الکتریکی آن، کیفیت محصولات تولیدی در کشاورزی بسیار کاهش یافته است. بنابراین کشاورزان به دنبال راه حل هستند. به منظور سبک کردن آب که اقتصادی ترین روش استفاده از سیستم اسمز معکوس است. البته بهتر است برای پایین نگه داشتن ظرفیت دستگاه و قیمت تمام شده آن در مصرف آب صرفه جویی شود تا از سیستم آبیاری تحت فشار و قطره ای استفاده شود. می تواند هدر رفت آب را کاهش دهد و ظرفیت دستگاه تصفیه آب را کاهش دهد.

معمولا دستگاه تصفیه آب صنعتی در محصولات کشاورزی با ارزش اقتصادی است اما در محصولات کشاورزی و کم بازده توجیه اقتصادی ندارد.

در تمام صنایعی که با آب کار می کنند، هر چه آب در سیستم ها سبک تر و نرم تر باشد، بهتر است، زیرا در کیفیت تولید تاثیر می گذارد و مشکلات گرفتگی و رسوب را به حداقل می رساند.

اسمز معکوس

این سیستم رایج ترین سیستم تصفیه آب صنعتی فعلی و همچنین پیشرفته ترین است. 60 درصد دستگاه های فعلی تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس انجام می شود.

اسمز طبیعی به این صورت است که اگر دو جرم محلول با یک حلال داشته باشیم و توسط یک غشای نیمه تراوا از هم جدا شوند، حلال با فشار اسمزی از قسمتی که غلظت کمتری دارد به قسمتی با غلظت بالاتر منتقل می شود. هر دو برابر هستند.

دستگاه تصفیه آب صنعتی

در اسمز معکوس، کاری که ما انجام می دهیم این است که فشار وارد می کنیم تا آب را از آن غشای نیمه تراوا عبور دهیم، که به حلال اجازه عبور می دهد، اما املاح را نمی دهد، بنابراین آب فاقد نمک های معدنی محلول در آب دریا است. به دست می آید.

از معایب این سیستم می توان به میزان انرژی مورد نیاز و اینکه باید سه برابر حجم آب نمکی که می خواهیم در قالب دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس به دست آوریم، به دست آوریم. استفاده از ورقه های گرافن برای جایگزینی غشاهای فعلی در حال حاضر تحت بررسی است و از نظر تئوری کارایی بسیار بهتری را ارائه می دهد.

تبخیر فلاش

این فرآیند که تبخیر فلاش یا MVF نیز نامیده می شود، شامل وارد کردن آب به صورت قطرات ریز در یک محفظه کم فشار و زیر اشباع است. این تغییر باعث می شود که بخشی از قطرات بلافاصله تبخیر شده و هنگامی که متراکم می شوند آب شیرین شده تولید می کنند.

آب اضافی با فشار کمتری به محفظه بعدی می رود تا فرآیند تکرار شود. برخی از گیاهان می توانند تا 24+ مرحله تصفیه آب فلاش صنعتی داشته باشند.

با الکترودیالیز

غشاهای نفوذپذیر در فاصله چند میلی متری از هم قرار می گیرند و الکترودها در انتها قرار می گیرند. با اجازه دادن به غشاها برای عبور انتخابی یون ها در حضور یک جریان الکتریکی پیوسته، به طور متناوب یون های Na+ یا Cl-، اجزای نمک را به دام می اندازند و در نتیجه دستگاه تصفیه آب صنعتی ناب زیست به دست می آید.

عملکرد غشای نیمه تراوا در داخل دستگاه RO

غشای نیمه تراوا مانند پنجره ای عمل می کند که اجازه عبور هوا را می دهد اما اجازه نمی دهد مواد دیگر از آن عبور کنند.

سیستم اسمز معکوس داخل دستگاه RO نیازی به مواد شیمیایی روزانه ندارد و در مواردی که TDS آب خام بالاتر از ppm 500 باشد بهترین روش می باشد.

مقدار فشار مورد نیاز در پشت غشا که باید توسط پمپ تامین شود به درصد مواد جامد محلول در آب بستگی دارد. هر چه TDS آب خام ورودی بیشتر باشد، فشار مورد نیاز برای غلبه بر فشار اسمزی بیشتر است.

قبل از ورود آب خام به سیستم تصفیه آب اسمز معکوس، یک سری عملیات مقدماتی به نام پیش تصفیه با توجه به آنالیز آب (فیلتراسیون، سخت شدن و جذب سطحی) روی آن انجام می شود.

آب خروجی از واحد پیش تصفیه دستگاه RO وارد محفظه ای می شود که حاوی عناصری از نخ فشرده در هم تنیده ساخته شده از پلی پروپیلن (PP) است.

این دستگاه ذرات بزرگتر از 5 میکرون را در آب حذف می کند تا از آسیب به غشاها جلوگیری کند. سپس برای تامین فشار لازم، آب وارد پمپ فشار قوی یا پمپ فشار قوی می شود.

آب با فشار بالا وارد محفظه های فولادی یا FRP حاوی غشاهای پلی آمیدی مارپیچی می شود. خروجی این واحد شامل دو جریان ضخیم و یک جریان رقیق با املاح بسیار کم است. به این ترتیب آب بدون املاح مورد نظر در انتهای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس تامین می شود.

 دستگاه تصفیه آب صنعتی

۰ ۰